درسی بلاگ

وبلاگ درس پژوهی،اقدام پژوهی،گزارش تخصصی،تحقیقات معلمان،طرح جابر،طرح درس ،نمونه سوال معلمان فقط در وبلاگ درسی

درسی بلاگ

وبلاگ درس پژوهی،اقدام پژوهی،گزارش تخصصی،تحقیقات معلمان،طرح جابر،طرح درس ،نمونه سوال معلمان فقط در وبلاگ درسی

وبلاگ درس پژوهی،اقدام پژوهی،گزارش تخصصی،تحقیقات معلمان،طرح جابر،طرح درس ،نمونه سوال معلمان فقط در وبلاگ درسی

۶۰ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم با استفاده از فضای مجازی دانش آموزان را به سمت درست و مناسب هدایت کنم

فرمت فایل ورد و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل 23صفحه

شرحی مختصر از فایل

مزایا و معایب فضای مجازی برای نوجوانان:

جذابیت استفاده از فضای مجازی و کامپیوتر به خاطر غرق شدن در دریایی از ارتباطات و اطلاعات است دنیایی رویائی که تنها با فشردن چند دکمه به آرامی به ان قدم می گذاریم در این بین کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از دوره سنی دیگر شیفته جستجو و برقراری ارتباط با دنیای جدید هستند و تردیدی نیست که ذهن پویای آنان مستعد گرایش به سوی مشکلی که اساس اقدام پژوهی من در مدرسه شاهد قرار گرفت چگونگی برخورد دانش آموزان با همین پدیده ی جذاب ارتباطات فضای مجازیی است که پلی میان مطالب قدیمی و ایستای کتابهای درسی و دنیای نوظهور اطلاعات علمی می باشد در استفاده از شبکه های فضای مجازیی توسط دانش آموزان مشکلاتی پیش می آید که به آنها اشاره می نمائیم. البته مزایایی هم مورد بحث است که ذکر می گردد.
تیترهایی که در این دانلود اقدام پژوهی معاون اجرایی وجود دارد شامل موارد زیر است:
عنوان مطلب در رابطه با فضای مجازی
پیشگفتار در رابطه با فضای مجازی
مقدمه موضوع در رابطه با فضای مجازی
شناسایی مسئله در رابطه با فضای مجازی

توصیف وضع موجود

اینجانب ……… مدت …………… سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم. و هم اکنون در آموزشگاه ………….. در سمت معاون اجرایی در حال خدمت به دانش آموزان می باشم. تعداد دانش آموزان این آموزشگاه ………. نفر است که تقریبا اکثر آنها با فضای مجازی و رایانه در ارتباط هستند. با گذشت چند هفته اول سال تحصیلی و رونق گرفتن سیر صعودی تدریس و امور آموزشی در مدرسه مراجعاتی توسط والدین داشتیم و اعتراض آنان را در این مورد شنیدیم که بچه ی آنها فقط به چند درس علاقه نشان داده و وقت خود را کامل صرف موضوعات خاص می نماید. موارد دیگری به چشم می خورد که از تغییرات رفتاری در نوع حرف زدن و حتی پوشش دانش آموزان خبر می داد و یا حتی در بعضی موارد ما شاهد بی میلی دانش آموزان نسبت به شنیدن و درک مطالب مذهبی، تاریخی و به قول خودشان کهنه ی مربوط به گذشته بودیم..
گردآوری اطلاعات (شواهد ۱ در رابطه با فضای مجازی
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با فضای مجازی
انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با فضای مجازی
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با فضای مجازی
گردآوری اطلاعات (شواهد ) در رابطه با فضای مجازی
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با فضای مجازی
تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با فضای مجازی
نتیجه گیری در رابطه با فضای مجازی
پیشنهادات در رابطه با فضای مجازی
منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با فضای مجازی

ود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

بهترین طرح جابربن حیان پیدایش شب وروز

فرمت فایل ورد و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل 25 صفحه

شرح مختصر فایل

این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابربن حیان حرکات زمین می باشد که بلافاصله بعد از پرداخت قابل دانلود می باشد.

این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان حرکات زمین
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان حرکات زمین
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان حرکات زمین
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه

زمین در هر ۲۴ ساعت یکبار به دور محوری که نسبت به سطح مدار آن زاویه ۲۳ درجه ۲۷ دقیقه تشکیل می‌دهد، می‌چرخد یعنی زمین هر ۲۴ ساعت یک بار از غرب به شرق به دور خود می‌گردد، از این حرکت شب و روز حاصل می‌شود. به علت صلب بودن زمین ، سرعت خطی نقاط مختلف آن متناوب است بطوری که سرعت خطی زمین در استوا ۴۶۵٫۷ متر در ثانیه و سرعت خطی آن در قطبین صفر است. در هر لحظه نیمی از زمین مقابل خورشید قرار می‌گیرد و نیمی دیگر تاریک است به این حرکت که به دور محور فرضی زمین است که از قطبین می‌گذرد حرکت وضعی می‌گویند. و به این قسمت از نیمه روشن زمین دایره عظیمه روشنایی نام نهاده‌اند.

تمایل محور زمین سبب می‌شود که در دو فصل زمستان و تابستان بخصوص دایره عظیمه روشنایی قسمتی از قطبین را شامل شود و طول شبانه روز در دو نیمکره شمالی و جنوبی و در فصول مختلف سال یکسان نباشد. زمین در هر ساعت ۱۵ درجه به دور خورد می‌گردد طول هر روز از تقسیم زاویه بین طلوع و غروب خورشید به ۱۵ بدست می‌آید. در اعتدالین طول شبانه روز با همدیگر برابر است.

اطلاعات اضافی درباره طرح جابربن حیان:

این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word) می باشند.

طرح جابربن حیان چیست؟

انواع پروژه های علمی طرح جابربن حیان در پنج زمینه اجرا می شود که جزئیات ، روش و نمونه بهترین تزیین این طرح های آموزش و پرورش در مدارس را در ادامه این مطلب و بقیه آن ها در دسته بندی طرح جابربن حیان می توانید ببینید.

انواع طرح جاربن حیان:

  •  جمع آوری همراه با طبقه بندی « مناسب پایه های اول ؛ دوم و سوم »: جمع آوری مجموعه ای از اقلام مشابه که بتوان آن ها را براساس تفاوت های ظاهری طبقه بندی کرد .مانند انواع برگ ها یا انواع پرها و…
  •  نمایش: استفاده از اشیا برای نشان دادن چرایی و چگونگی عملکرد آن ها در واقع در این پروژه ما می خواهیم یک اصل علمی را به نمایش بگذاریم ( مثلا میدان مغناطیسی آهن ربا )
  •  مدل: ساخت اشیا برای نشان دادن چگونگی شکل و ساختمان آن ها
  •  تحقیق: ارائه جزئیات کامل تری درباره ی موضوع و بررسی جوانب مهم آن موضوع.
  • آزمایش « مناسب پایه های چهارم و پنجم و ششم »: سوالی مطرح می شود که دانش آموز جواب آن را نمی داند و باید برای رسیدن به جواب آن مراحل روش علمی را طی کند.

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

دانلود طرح جابر دوم دبستان هواشناسی

بافرمت ورد وقابل ویرایش

شرح مختصر فایل


این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان در مورد هواشناسی
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان در مورد هواشناسی
  • عکس جابربن حیان در مورد هواشناسی
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان هواشناسی
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه :

 

هوا چون پوششی زمین را از سرما و گرمای شدید حفظ می‌کند چه اگر وجود نداشت صرف‌نظر از قطع تنفس و عدم انجام عمل احتراق تابش شدید و مستقیم نور خورشید  و گرمای بسیار شدید در روز و سرمای بسیار شدید در شب زندگی را غیرممکن می‌ساخت.

اطلاعات و گزارشهای هواشناسان به سبب نداشتن وسایل کافی محدود به قسمت تحتانی جو و حداکثر تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین می‌باشد، در حالی که در طبقات بالاتر جریانها و کورانهای شدید گرما و سرما و انعکاسات مختلفی وجود دارد که در وضع آب و هوای زمین کاملاً مؤثر بوده است و سبب حوادثی غیرقابل پیش‌بینی می‌گردد. عدم اطلاع از طبقات فوقانی هوا در ساعات مختلف شبانه‌روز باعث شده است که هواشناسان نتوانند پیش‌بینی خود را به‌طور دقیق از چند ساعت یا به‌طور کلی از چند روز تجاوز دهند.

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

دانلود طرح جابر درون میوه

فرمت فایل وزد و قابل ویرایش

شرح مختصر فایل

این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان در مورد درون میوه
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان در مورد درون میوه
  • عکس جابربن حیان در مورد درون میوه
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان درون میوه
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه

در گیاه‌شناسی به نهنج وتخمدان رسیده یک گیاه گلدار، میوه می‌گویند. میوه‌ها خود معمولاً تخم گونه خود را نیز در دل دارند.هنگامی که در آشپزی بحث از میوه به‌عنوان غذا می‌شود، این واژه معمولاً فقط به میوه گیاهانی گفته می‌شود که شیرین و گوشتدار هستند مانند آلو، سیب، پرتقال و… درحالیکه گروه بسیار زیادی از سبزیجات معمولی، مغزها و غلات، میوه گیاهان خود محسوب می‌شوند. میوه‌هایی که معمولاً در آشپزی جزو میوه‌ها به حساب نمی‌آیند عبارت‌اند از کدوها(مثل کدو و کدو حلوایی)، ذرت، سیب زمینی و فلفل سبز. اینها از نظر یک گیاه‌شناس میوه هستند اما عموماً در آشپزی جزو سبزیجات در نظر گرفته می‌شوند. گاهی نیز میوه‌های مربوط به آشپزی،از نظر گیاه‌شناسی جزو میوه‌ها بشمار نمی‌آیند؛مانند ریواس که در آن فقط برگ شیرین دمبرگ قابل خوردن است. همچنین بعضی از ادویهها مانند فلفل شیرین و جوز هندی، میوه هستند.گاهی اوقات اصطلاح «میوه کاذب» در مورد یک میوه مثل انجیر یا یک ساختار گیاهی که شبیه میوه‌است، اما از یک گل یا تعدادی گل حاصل نمی‌شود بکار می‌رود. بعضی از بازدانگان از قبیل گیاه سرخدار دارای آریلهای گوشتدار شبیه میوه هستند و تعدادی از ارسها، مخروطهای گوشتداری شبیه گیلاس دارند.

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰


دانلود طرح جابرکرم های خاکی

بصورت ورد و قابل ویرایش

شرح مختصر فایل

این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان در مورد کرم های خاکی
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان در مورد کرم های خاکی
  • عکس جابربن حیان در مورد کرم های خاکی
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان کرم های خاکی
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه

کرم‌های خاکی در حدود ۶۰۰ میلیون سال پیش به‌وجود آمده و از آن زمان تا حال شاهد تکامل گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بوده‌اند. شکل ظاهری این موجودات در طی این مدت تغییر چندانی نکرده و هم‌اکنون نیز بین گونه‌های مختلف آن‌ها از این نظر تفاوت قابل توجهی به چشم نمی‌خورد.این موجودات ارزشمند به مدت چندین میلیون سال اراضی موجود در سطح کره‌‌ی زمین را در کمال آرامش و سکوت زیر و رو کرده‌اند و بدین صورت نقش مهمی در جریان چرخه‌ی عناصر ایفا نموده و در نهایت شرایط مساعدی جهت رشد بهتر گیاهان به‌وجود آورده‌اند.چارلز داروین از جمله اولین کسانی است که به نقش قابل توجه این موجودات در حفظ سلامت سیستم خاک اشاره کرده است. او کرم‌های خاکی را مسئول تجزیه‌ی مواد گیاهی و جانوری مرده دانسته و بهبود ساختمان، وضعیت تهویه و ارتقاء سطح حاصل‌خیزی خاک را به فعالیت این موجودات نسبت می‌دهد.

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

دانلود طرح جابربن حیان علل ایجاد فصل ها

بافرمت ورد وقابل ویرایش

شرح مختصر فایل

این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابربن حیان دوم ابتدایی می باشد که بلافاصله بعد از پرداخت قابل دانلود می باشد.

این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان در مورد  علل ایجاد فصول
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد  علل ایجاد فصول
  • عکس جابربن حیان در مورد  علل ایجاد فصول
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان  علل ایجاد فصول
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه

 

زمین یک بار درسال به دور خورشید می گردد. ولی چهار فصل در زمین به وجود می آید و درازی شب ها و روزها در هر فصل متفاوت است. این تفاوت را کجی محور زمین باعث شده. محور زمین یک خط فرضی ست که قطب های شمال و جنوب را به هم وصل می کند. اما محور زمین مستقیم از بالا به پایین کشیده نشده. بلکه با حدود ۴۵/۲۳ درجه در مقایسه با صفحه مداری کج شده. این کجی و حرکت زمین به دور خورشید باعث تغییر فصل می شود.

درابتدای پاییز نیمه شمالی زمین به شکل کج  از خورشید رو برمی گرداند. در نتیجه نور خورشید به شکل کمرنگی بر سراسر نیمه شمالی زمین گسترش پیدا می کند و نیکره شمالی زمستان را تجربه می کند. در همان زمان نور خورشید به شدت روی نیمه جنوبی زمین می افتد که در حال گذراندن تابستان است. درابتدای بهار, زمین به شکل کج به سمت دیگر خورشید رو می کند. حالا نیمه شمالی زمین به جانب خورشید کج شده. نور خورشید به شدت روی نیمه شمالی زمین می افتد ونیمکره شمالی تابستان را تجربه می کند. در همان زمان نور خورشید روی نیمه جنوبی زمین که زمستان را می گذراند، کم شدت تر است.


جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰


دانلود طرح آماده جابر باموضوع ژنراتوربادی به صورت کامل و آماده استفاده به همراه دفتر کارنما و قابل پرینت توسط دانش آموزان و والدین و آموزگاران دبستانی می باشد که کلیه فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word) می باشد

طرح جابر ژنراتور بادی شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد ژنراتور بادی
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان در مورد ژنراتور بادی
عکس جابربن حیان در مورد ژنراتور بادی
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان ژنراتور بادی
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

طرح جابر آماده ششم دبستان ساخت یک ژنراتور بادی به همراه دفتر کارنما

طرح جابر آماده ششم دبستان ساخت یک ژنراتور بادی به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد.

قسمتی ازین مجموعه

انرژی تجدیدپذیر (به انگلیسی: Renewable energy)، که انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود. در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸٪ از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدید پذیر بدست آمد. سهم زیست‌توده به‌طور سنتی حدود ۱۳٪، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳٪ انرژی آبی بود.۲/۴٪ باقی‌مانده شامل نیروگاهای آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوختهای زیستی می‌باشد که به سرعت در حال گسترش هستند. استفاده از انرژی بادی با رشدی سالانه حدود ۳۰٪ با ظرفیت نصب شده ۱۵۷۹۰۰ مگاوات در سال ۲۰۰۹، به صورت وسیعی در اروپا، آسیا و ایالات متحده به چشم می‌خورد. درپایان سال ۲۰۰۹ میلادی مجموع انرژی تولیدی به وسیله فتوولتاییک به بیش از ۲۱۰۰۰ مگاوات رسید. ایستگاهای انرژی گرما-خورشیدی در آمریکا و اسپانیا مشغول به کار می باشندکه بزرگترین آنها با ظرفیت ۳۵۴ مگاوات در بیابان موهاوی در حال کار است.

اطلاعات اضافی درباره این طرح جابر آماده ششم دبستان:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word) می باشند.
طرح جابربن حیان چیست؟
انواع پروژه های علمی طرح جابربن حیان در پنج زمینه اجرا می شود که جزئیات ، روش و نمونه بهترین تزیین این طرح های آموزش و پرورش در مدارس را در ادامه این مطلب و بقیه آن ها در دسته بندی طرح جابربن حیان می توانید ببینید.
اطلاعات تکمیلی درباره این طرح جابر آماده ششم دبستان:
عنوان: طرح جابر آماده ششم دبستان ژنراتور بادی
پایه تحصیلی: ششم ابتدایی
درس: علوم


جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

دانلود نمونه طرح جابر پیرابین

بافرمت ورد وقابل ویرایش 

شرح مختصر فایل

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان  پیرابین

تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  پیرابین

مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان پیرابین

این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر پیرابین  می باشد.

اطلاعات اضافی درباره طرح جابربن حیان:

قسمتی ازین مجموعه

 پیرابین ( پریسکوپ ، چشم زیر دریایی ) وسیله ای ساده متشکل از دو آینه ی تخت و یک لوله با شکلی خاص است که از آن برای مشاهده ی اجسام در ارتفاع بالاتر یا پایین تر ( ارتفاعی محدود ) استفاده می کنند .

آینه ی تخت در این وسیله پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهد به همین دلیل امروزه از دو منشور استفاده می کنند که منشور اول نور را تجزیه و منشور دوم نور تجزیه شده را ترکیب می نماید .

از این وسیله بیشتر در زیر دریایی ها استفاده می کنند

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰

دانلود طرح جابربن حیان با موضوع ساخت شیشه
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل25 صفحه
شرح مختصری از فایل

این مجموعه شامل:
پوستر های طرح جابربن حیان در مورد شیشه چگونه ساخته می شود؟
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان در مورد شیشه چگونه ساخته می شود؟
عکس جابربن حیان در مورد شیشه چگونه ساخته می شود؟
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان شیشه چگونه ساخته می شود؟
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه

شیشه چیست و چگونه ساخته می شود ؟
مواد خام شیشه
قبل از هر چیز باید بدانیم شیشه از چه موادی ساخته می شود ؟
ترکیب شیشه
با وجود هزاران فرمول جدید شیشه که طی ۳۰ سال گذشته بوجود آمده، درخور
توجه است که هنوز مانند ۲۰۰۰ سال پیش ، ۹۰ درصد تمام شیشه‌های جهان از
آهک ، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل یافته‌اند.
اجزای اصلی عبارتند از: ماسه ، آهک و کربنات سدیم. هر ماده خام دیگر ، جزء فرعی تلقی می‌شود، هرچند که بر اثر استفاده از آن ، نتایج مهمی بدست آید.
ماسه شیشه
ماسه لازم برای تولید شیشه باید تقریبا کوارتز خالص باشد. در بسیاری موارد ،
منطقه ته‌نشینی ماسه شیشه ، محل کارخانه شیشه سازی را تعیین کرده است.
برای ظروف غذاخوری ، مقدار آهن موجود در ماسه نباید از ۴۵% و برای شیشه
اپتیکی نباید از ۰٫۰۱۵% تجاوز کند، چرا که آهن تاثیر نامطلوبی بر رنگ اغلب شیشه‌ها دارد.
کربنات سدیم نقش کمک ذوب را در شیشه دارد .

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ
  • ۰
  • ۰


طرح جابر علوم پایه سوم ابتدایی بلورها و کاربرد آن

با فرمت ورد وقابل ویرایش

شرح مختصر فایل


این مجموعه شامل:

  • پوستر های طرح جابربن حیان در مورد بلورها و کاربرد آن
  • تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد بلورها و کاربرد آن
  • عکس جابربن حیان در مورد بلورها و کاربرد آن
  • مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان بلورها و کاربرد آن
  • این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.

قسمتی ازین مجموعه

بلور

بلورها بر اثر تغییر فشار و دما در محلولها ٬ مواد مذاب ٬ مواد جامدو بخار بوجود می آید . مثلا” بر اثر کاهش دما بلورهای برف ٬ از ابر و بلورهای نمک طعام از آب شور دریاچه های نمکی جدا می شوند . غلظت آب این دریاچه های شور ٬ بر اثر تبخیر یا کاهش دما ٬ به حالت اشباع و فوق اشباع در می آید و بلورهای نمک از آن جدا می شود . بلورهای تشکیل دهنده سنگهای آذرین از سرد شدن ماگما ( سنگهای ذوب شده درون زمین ) به وجود می آیند . بلورهای سنگهای دگرگون مانند سنگ مرمر از تاثیر دما و فشار زیاد بر سنگهای دیگر شکل می گیرند . به فرآیند تشکیل بلورها تبلور گفته می شود .

هنگامی که دما یافشار تغییر می کند و یا تبخیر روی می دهد و شرایط مناسب تبلور ایجاد می شود ٬ اتمهای مواد به یکدیگر می پیوندند . این اتمها معمولا” در اطراف ذرات موجود در محیط جمع می شوند . این ذرات هسته تبلور نامیده می شوند . هسته تبلور از ذرات ناخالص یا بلورهای خرد شده یک ماده تشکیل می شود . گاهی نیز شماری از اتمهای ماده اصلی کنار هم قرار می گیرند و هسته تبلور را می سازند . اتمهای دیگر نیز به تدریج در اطراف این هسته جمع می شوند و با آرایشی منظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند . کوچکترین واحد ساختاری منظم هر بلور را سلول اولیه آن بلور می نامند .

دستگاههای بلورشاختی

در طبیعت شکل سلول اولیه در بلور کانیهای مختلف تفاوت دارد . به طور کلی شش نوع سلول اولیه در نتیجه شش نوع بلور کانی وجود دارد . هر یک از این شش نوع بلور متعلق به یک دستگاه بلور شناختی است . دستگاههای بلور شناختی عبارتند از مکعبی ٬مربعی ٬راست لوزی ٬تک شیب ٬سه شیب ٬. شش وجهی .

در دستگاه مکعبی هر سه محور ( سه جهت فضایی ) یا هم مساوی و بر هم عمود هستند مانند بلورهای نمک طعام و سولفید آهن .

جهت دانلود کلیک کنید

  • درسی بلاگ